Offroad

Raision moottorirata alueella Juhannustrial 16-17.6

linkki tapahtuman Linkki tapahtuman Facebook sivulle

 

Off Road lajiesittely

Off Road, maastoautoilla ajettavia kilpailumuotoja Suomessa ovat trial, officrossi, formula off road ja suunnistuskilpailut.
Trialin osalta noudatamme Euroopan yhteisiä Eurotrial sääntöjä. Eurotrial on kerrasta poikki oleva 2-päiväinen Euroopanmestaruuskilpailu. Järjestetään yleensä heinä-elokun taitteessa. Suomessa eurotrial kilpailut olleet 1999 Ravijoella ja 2006 Polvijärvellä.
Trial on nimensä mukaisesti taitoajoa virhepisteitä välttäen. Luokat ovat original, standard, modified, pro modified ja prototype sekä kansallinen harraste standard. Kaikissa luokissa on turvakaaret pakolliset, toteutustapoja on monia luokasta riippuen.
Original luokan autot ovat vakiokuntoisia maastoautoja joihin ei juurikaan sallita muutoksia. Panssarointi on suurin sallittu muutos. Näitä ei Suomen kilpailuissa nähdä kilpailijoiden vähyyden takia. Maksimi rengaskoko 825x275 mm mud terrain tyyppisellä kuvioinnilla, uran maksimisyvyys 16 mm.
Modified autoihin sallitaan pieniä muutoksia vakio-autoihin nähden mutta silti säännöiltään hyvin rajattu luokka. Puskurien poisto sallittu, korin korottaminen sallittu ja lokasuojien vaihtaminen lasikuituisiin ovat suurimmat ulospäin näkyvät muutokset. Maksimi rengaskoko 900x320 mm mud terrain tyyppisellä kuvioinnilla, uran maksimisyvyys 20 mm.
Modified luokan autot jo enemmän muuteltuja mutta ulkonäöltään vielä tuotanto-autojen näköiset. Kori vapaa vyötärölinjasta ylöspäin, moottori ja vaihteisto vapaat. Renkaat vapaa, maksimi vannekoko 18”.
Promodified on jo vapaammin rakenneltava luokka. Tyypillisesti jo putkirunkoinen auto. Moottori, vaihteisto ja akselit vapaat. Täytyy kuitenkin muistuttaa autoa, konepelti, lokasuojat ja koripellit oltava, materiaali kuitenkin vapaa. Renkaan maksimi halkaisija 1000 mm. Kääntöjarrut sallittu.
Prototype luokan autoissa lähes kaikki on sallittu. Esimerkiksi 4-pyörä ohjaus ja korin kallistus hydraulisesti. Kiellettyä on runko-ohjaus. Maksimi renkaan halkaisija 1250 mm. Tässä luokassa pääsee toteuttamaan rakentamisen taitoja.
Harrastestandard on kansallinen luokka johon kelpaa lähes kaikki autot jotka eivät syystä tai toisesta täytä virallisia eurotrial sääntöjä.
Kilpailuissa on tyypillisesti 4-6 kpl jaksoja jotka ajetaan yleensä 2 kertaa. Jaksoilla on maksimi suoritusaika 3-5 minuuttia. Jaksolla on 3-5 porttia jotka on läpäistävä numerojärjestyksessä. Virhepisteitä saa peruuttamisesta, reittimerkkeihin osumisesta tai kaatamisesta, jakson reunanauhaan osumisesta / katkaisemisesta sekä porttien suorittamatta jättämisestä. Portit on merkitty jokaisen luokan omalla värillä ja ne on ajettava merkittyyn kulkusuuntaan. Porttien värit, original sininen, standard valkoinen, modified keltainen, promodified musta, prototype punainen ja harrastestandard vaaleanpunainen.
Officrossi on nimensä mukaisesti crossi tyyppistä kilpailua järjestäjän ajotapa valinnan mukaan. Yhteislähdöissä tyypillisesti luokat jaettu pienipyöräisiin (33-35 tuumaa) ja isopyöräisiin. Ajoaika tyypillisesti 30-45 minuuttia / ajokerta. Autot muuten vapaita, pääkaari takatuin kuitenkin pakollinen samoin sammutin sekä huomiovaatteet kilpailijoilla. Vinssilliset autot on myös varustettava puunsuojaliinoin mahdollisten vinssausten takia. Radat hyvin moninaisia luonteeltaan. Vauhdit ei kuitenkaan nouse suuriksi maaston takia. Toinen ajotapa on ns. kaikki kaikkia vastaan ajettava pisteajo. Kierroksi yleensä 2 kpl ja finaalissa yleensä 3 eniten pisteitä kerännyttä.
Formula off road (FOFF) on isomoottoristen maastureiden vauhtiajoa hiekkarinteitä ylös, alas ja sivuttain. Lajin kotomaa on Islanti. Pisteitä kerätään tyyliin, kuka pääsee pisimmälle. Luokkia on kolme modified, unlimited ja kansallinen suomi luokka. Autot ovat putkirunkoisia 800-1200 hevosvoimaisia n. 1000-1200 kg painoisia ohjuksia. Ilokaasut ja kaikenlainen ahtaminen on sallittu. Suurin ero modified ja unlimited luokalla on renkaiden lapojen korkeus ja modified luokan autot ovat 2-paikkaisia.
Suunnistus on rastien hakemista autoilla maastosta. Auto on ajettava niin lähelle rastia että kuljettaja / apukuljettaja pystyy koskettamaan samaan aikaan autoa ja rastilappua. Suoritus todennetaan valokuvalla. Rastit on pisteytetty haastavuuden mukaan. Kilpailuaika 6, 12 tai 24 tuntia tyypillisesti. Luokkia on useita vakioautoista rakenneltuihin hirmuihin saakka. Autot kuitenkin liikennevakuutettuja. Tässä lajissa remontit kesken kilpailun on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kartat nykyään digitaali muotoisena läppärillä mutta kyllä ns. retrokisoja paperikartoilla ajetaan vieläkin. Ajoalueita yleensä useita.

Yhteyshenkilönä:
Jarno Puumalainen
p.0400 535 302
jarno.puumalainen@gmail.com


Off Road harjoituskisat  16.9.2017 Raision moottorirata-alueella.
Lisätietoa Jarnolta

Vaihtoehtoinen teksti